O ponad 2-letni kontrakt na wywóz śmieci wytwarzanych przez mieszkańców Białegostoku walczy siedem firm. Firmy wybrane w przetargu będą odpowiedzialne za wywóz odpadów z miasta od 1 lipca br. do 30 września 2016 roku.
W białostockim przetargu uczestniczy siedem firm. Karol Świetlicki, rzecznik spółki Lech odpowiedzialnej za gospodarkę odpadami komunalnymi w Białymstoku informował, że przetarg mógłby rozstrzygnąć się już w tym tygodniu. Jest to o tyle istotna data, że firma chce podpisać umowy ze zwycięskimi firmami do końca kwietna br.
Obecne umowy Lecha z firmami odpowiedzialnymi za zarządzanie odpadami w Białymstoku obowiązują do końca czerwca br. Dlatego, aby zdążono do połowy roku przetarg, do którego stanęło siedmiu konkurentów został rozpisany z początkiem roku. Biorą w nim udział cztery białostockie firmy, i po jednej z Zambrowa, Hajnówki i Warszawy. Pięć spośród nich zgłosiło się do obsługi wszystkich sześciu sektorów, na które podzielone jest miasto. Pozostałe dwie walczą o obsługę jednego sektora.
Walka trwa
Ceny proponowane przez konkurentów w sektorze pierwszym wahają się od 2,6 mln zł do 5,6 mln zł, w drugim od 3,9 mln zł do 6,9 mln zł, w trzecim od 5,4 mln zł do 10,2 mln zł, w czwartym od 4,5 mln zł do 10 mln zł, w piątym od 713 tys. zł do 2,3 mln zł, zaś w szóstym od 4,8 mln zł do 10,5 mln zł. Lech sprawdza oferty przetargowe pod kątem formalnym. Faktycznie koszty odbioru śmieci mają być znane po zakończeniu przetargu i podpisaniu umów.
Zwycięzcy przetargu oprócz odbioru nieczystości od mieszkańców będą odpowiedzialni do dostarczenia pojemników i worków do gromadzenia odpadów komunalnych. Dodatkowo w przetargu zawarto zapis obligujący zwycięzców do stworzenia i funkcjonowania tzw. gniazd. To miejsca, w których mieszkańcy będą segregować makulaturę i plastik. Obecnie robią to dobrowolnie, jednak od lipca br. będzie to obowiązkowe przy zadeklarowanej przez mieszkańca segregacji odpadów.
Mieszkańcy zapłacą mniej
Od 1 lipca ub.r., a więc od początku obowiązywania ustawy śmieciowej w mieście za wywóz śmieci odpowiedzialne są trzy firmy: Czyścioch, Astwa i MPO. One są też odpowiedzialne za dostarczanie pojemników i worków na odpady.
W styczniu br. radni miasta uchwalili obniżkę stawek za wywóz śmieci. Uzależniona jest od wielkości lokali. Od marca przy selektywnej zbiórce właściciele mieszkań o powierzchni do 40 metrów będą płacić 14 zł miesięcznie, zamiast dotychczasowych 19 zł. Właściciele lokali o powierzchni od 40 do 80 metrów zapłacą 26 zł, zamiast dotychczasowych 35 zł. Z kolei właściciele mieszkań i domów o większej powierzchni zapłacą 34 zł, zamiast dotychczasowych 45 zł.